‘Maak van Meddosestraat nostalgisch straatje’

kruidenierswinkeltjeWINTERSWIJK – Maak van de Meddosestraat een nostalgisch straatje, met oude snoep- en kruidenierswinkeltjes, antieke straatlantaarns en oude ambachten. Dat zou Winterswijk een uniek winkelconcept voor Nederland opleveren, met duizenden extra bezoekers uit het hele land en Duitsland. Dat idee heeft Hans Tenbergen van de website Oud-Winterswijk geopperd op zijn Facebook-pagina. Het idee heeft direct al tientallen enthousiaste reacties opgeleverd.

 

De Meddosestraat, die volgens Tenbergen altijd het ‘ondergeschoven kindje’ was als winkelstraat en nog veel historische panden bezit, kan volgens hem het beste worden omgetoverd tot een Anton Pieckstraat uit het Winterswijk van 100 jaar terug.  Dit in samenwerking met Vereniging het Museum die in de straat een nieuw streekmuseum inricht en die veel materialen bezit waarmee een winkelstraat kan worden ingericht.

“Authentieke winkeltjes van toen: het snoepwinkeltje met de glazen potten achter de kleine raampjes, de drogisterij met de oude toonbank, het oude bakkerswinkeltje met de weegschaal en met de oude ambachtelijke broden en taartjes van vroeger. Het schilders-ateliertje, waar de kunstschilders met mooi weer buiten voor het karakteristieke pandje weer werken op het volgende doek. Historische boekwinkeltjes, koffie-en theehuisjes, antiekwinkeltjes en de Vereniging het Museum zelf met een drie-tal historische panden, waar zijzelf drie commerciele winkeltjes zal inrichten uit de tijd van Knelis en Willem.”

De hele straat zou dan een historische sfeer moeten ademen, met

winkelpersoneel in traditionele kleding en klassieke lantaarns.

Winkeltjes die weer teruggaan in de tijd, zoals Het mandemakerswinkeltje, de spiegel- en lijstenmakerij.
Tijdens de zomermaanden, koopzondagen en de tijd rond Sinterklaas en kerst, zal de straat ook entertainment bieden van o.a. knikkerende, hoepelende en tollende kinderen in kleding van toen, aldus het idee.

“Winterswijk wil op deze manier een unieke positie innemen. Winkelen met beleving, zoals de slogan van de komende decennia gaat worden en ook moet worden, wil men een rol van betekenis willen blijven spelen.

Winterswijk verwacht hierdoor dat jaarlijks 150.000 bezoekers meer naar haar centrum zullen komen, wat het gehele centrum ten goede zal komen.”