Bij de succesvolle podcast en documentaire ‘De Ramp met de Phoenix’ van omroep Gelderland is een educatief spel ontwikkeld. Het kaartspel is bedoeld voor leerlingen in het voorgezet onderwijs. De leerlingen duiken met het spel in de levens van verschillende Achterhoekers die naar Amerika emigreerden. Zoals de mensen op het schip de Phoenix. Wie waren deze mensen? Wat deden ze en waarom wilden ze naar Amerika? Hoe verliep de reis, lukte het ze om in Amerika te komen en hoe ging het daar verder? Het spel verloopt in drie fases: een kennismaking met de personages (hun leven in de Achterhoek), de reis en het leven in Amerika. Sommige personages overleven de reis niet door de schipbreuk van de Phoenix. Welke leerling lukt het wel om met zijn personage een leven op te bouwen in Amerika? Het spel wordt gespeeld in drie lesuren, inclusief een evaluatie.

De ramp met de Phoenix

Het spel gaat over de ramp met de Phoenix, een emigrantenschip dat is vergaan op de Great Lakes onderweg naar Amerika. In 1847 vertrekt een groep Achterhoekers in een boerenkar richting Arnhem. Ze hebben al hun bezittingen verkocht of weggedaan en hun laatste geld zit in deze reis. Ze gaan naar Amerika, op zoek naar een beter leven. Deze ‘gelukszoekers’ gingen gebukt onder honger, armoede en onderdrukking door Scholteboeren, de grootgrondbezitters. Na een reis van 7.600 kilometer vol ontberingen hebben de emigranten hun einddoel, de haven van Sheboygan, bijna bereikt. Terwijl ze het vasteland bijna kunnen ruiken, breekt er midden in de nacht brand uit in de machinekamer. Er komen 154 Nederlandse emigranten om in het vuur en het ijskoude water van het Michiganmeer. De ramp met de Phoenix is de vergeten ‘Titanic’ van de Achterhoek. Hoe komt het dat we zo weinig weten over deze schipbreuk? Wat waren de beweegredenen voor deze mensen om te emigreren? Hoe komt het dat er zo weinig overlevenden waren? Al deze vragen worden in de podcast, documentaire en nu ook in het spel beantwoord.

Janna_personagekaart

Lancering

Op donderdag 13 juni 2024 om 15:00 uur wordt het spel voor het eerst gespeeld door leerlingen Schaersvoorde in Aalten en door leerlingen van het Gerrit Komrij College uit Winterwijk. Hiervoor zijn o.a. burgemeesters en wethouders van Aalten en Winterswijk uitgenodigd. Ook zullen de bedenkers en de makers van het spel aanwezig zijn. De locatie voor dit officiële moment is het Gerrit Komrij College, Parallelweg 7 in Winterswijk. Ook de pers is hierbij van harte uitgenodigd. Na deze dag is het kaartspel officieel beschikbaar voor de leerlingen van Schaersvoorde in Aalten en de leerlingen van het Gerrit Komrij College in Winterswijk.

Het spel in deze pilotversie is ontwikkeld door Patsboem! educatief, podcastmaker Joske Meerdink en Ed de Graaf van het Gerrit Komrij college. De financiering kwam van verschillende partijen: Stichting De Roos[1]Gesink, Stichting Roelvink Fonds, Culturije, Gerrit Komrij College, Schaersvoorde, Gemeente Winterswijk, Gemeente Aalten en Stichting H. van Ommenfonds. De makers gunnen meer leerlingen in de Achterhoek het spel, omdat het ook hun geschiedenis is. Hiervoor worden op dit moment nieuwe fondsen gezocht. Want het verhaal van emigratie uit de Achterhoek is een bijzonder verhaal, maar het is ook van alle tijden.