Projectconferentie komt voor het eerst bijeen in Münster
Münster, 28 maart 2022 – De snel groeiende gemeenten in de regio, hun toenemende onderlinge verbondenheid en de klimaatverandering vormen een immense uitdaging voor de vervoersplanning in Münsterland. De S-Bahn Münsterland is bedoeld als antwoord hierop. Vandaag hebben de partners van het project in Münster een gezamenlijke letter of intent ondertekend.
“De projectconferentie van vandaag en de daaruit voortvloeiende afspraken zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat alle belanghebbenden voortdurend bij het project worden betrokken en dat het project met succes wordt uitgevoerd,” aldus de verklaring, die werd ondertekend door dr. Hendrik Schulte, staatssecretaris van Verkeer van de deelstaat Noordrijn-Westfalen, Stadtbaurat Robin Denstorff van Münster, pesident van het Regierungsbezirk Münster Dorothee Feller, de vertegenwoordigers van de Münsterland-Kreisen Borken, Coesfeld, Steinfurt en Warendorf, alsmede vertegenwoordigers van de Deutsche Bahn AG, de voor het regionale personenvervoer per spoor verantwoordelijke instantie NWL, het Zweckverband Mobilität Münsterland ZVM en de EUREGIO.
Doel van het project is negen S-Bahn-spoorverbindingen in de regio Münsterland tot stand te brengen, die met name gebaseerd zijn op vroegere regionale spoorlijnen. Met een interval van ten minste 30 minuten moet een netwerk tot stand worden gebracht van Dortmund, Hamm en Recklinghausen naar Rheine en Osnabrück, en van Enschede en Coesfeld naar Bielefeld en Sendenhorst. De projectstatus werd voor het eerst gepresenteerd in december 2019.
Staatssecretaris van Verkeer Dr. Hendrik Schulte zei bij de ondertekening van de verklaring: “Voor een betere, veiligere en schonere mobiliteit moet Duitsland weer een spoorwegland worden. Om meer mensen ervan te overtuigen over te stappen, blijven wij het dienstenaanbod uitbreiden – zowel in de grote steden als op het platteland. Het S-Bahn-project Münsterland is daarvan het beste voorbeeld: moderne treinen met dichtere intervallen zullen de mobiliteit in de toekomst verder verbeteren en daarmee de levenskwaliteit van de mensen in Münsterland en de regio’s die ermee verbonden zijn.”
Burgemeester Markus Lewe van Münster zei voorafgaand aan de conferentie: “De klimaatverandering en het verlangen van de burgers naar een ander gebruik van de ruimte vereisen intelligente alternatieven voor het autoverkeer. Een daarvan zal de Münsterland S-Bahn zijn. Vandaag markeert de overgang van de ideefase naar de projectfase.”
Christoph Almering, directeur-bestuurder van de EUREGIO: “Verbetering van de mobiliteit en toegankelijkheid in de grensregio is een van de belangrijkste doelstellingen van de EUREGIO. Het S-Bahn-project Münsterland zorgt niet alleen voor betere verbindingen in de regio Münsterland, maar verbetert ook aanzienlijk de grensoverschrijdende mobiliteit met de elektrificatie van de verbinding Münster-Enschede en het plan voor een doorgaande verbinding naar Zwolle. Met het INTERREG-project EuregioRail maken wij ons op verschillende niveaus in Nederland, Duitsland en Brussel sterk voor deze grensoverschrijdende verbinding tussen Zwolle en Münster.
Met de ondertekening van de letter of intent zijn staatssecretaris dr. Hendrik Schulte, president van het Regierungsbezirk Münster Dorothee Feller, Stadtbaurat Robin Denstorff, dr. Herbert Bleicher (Kreis Warendorf), dr. Kai Zwicker (Kreis Borken), dr. Linus Tepe (Kreis Coesfeld), dr. Martin Sommer (Kreis Steinfurt), Werner Lübberink (Deutsche Bahn AG), dr. Klaus Drathen (Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe), Carsten Rehers (Zweckverband Mobilität Münsterland) en Christoph Almering (EUREGIO) overeengekomen “de noodzakelijke middelen binnen hun mogelijkheden beschikbaar” te stellen en regelmatig een vervolg te geven aan de projectconferentie van vandaag “om de stand van zaken en verdere stappen te bespreken”, aldus de verklaring.
Alle betrokkenen waren het erover eens dat de S-Bahn Münsterland als uitstekend project bijdraagt tot de duurzame en toekomstgerichte ontwikkeling van de regio Münsterland en dat zij zich daarom willen inzetten om de processen te versnellen, overeenkomstige voorstellen te ontwikkelen en de nodige maatregelen door te voeren. De eerste mijlpaal zal eind 2025 worden bereikt met de reactivering van de WLE-spoorlijn Münster – Sendenhorst.