De verkenning naar de RegioExpres is afgerond en het voorkeursalternatief voor de inpassing voor het tweede spoor tussen Didam en Doetinchem de Huet is vastgesteld. Provincie Gelderland start de eerste fase van de planuitwerking voor de RegioExpres.
Jan van der Meer gedeputeerde ov: “We nemen nu het voortouw om de vaart erin te houden zodat deze versnelling en verbetering er echt kan komen. De 20 minuten tijdswinst én een betere aansluiting op de Randstad en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen kunnen een grote bijdrage leveren aan de opgaven waar we in heel Nederland voor staan. Op het gebied van verstedelijking, woningbouw én klimaat.“
Voorkeursalternatief
Om de RegioExpres te kunnen rijden is dubbelspoor tussen Didam en Doetinchem-De Huet nodig. Het nieuwe spoor is gepland aan de zuidzijde van het bestaande spoor. Enige uitzondering hierop vormt het traject tussen station Didam en de overweg Zandweg. Hier zal het nieuwe spoor deels aan de noordzijde komen. In totaal worden 11 overwegen veiliger gemaakt. De opbrengst uit de participatie van inwoners en andere belanghebbenden bij de planvorming heeft een belangrijke rol gespeeld. Zo is het voorkeursalternatief voor de aanpassingen aan de overwegen Beekseweg en Notenstraatje gebaseerd op schetsen van omwonenden. Voor station Wehl en Doetinchem De Huet is een extra perron gepland. Achter station Doetinchem De Huet gaat het aantal sporen terug van 2 naar 1. Hierdoor hoeft er geen nieuwe spoorbrug gebouwd te worden over de Oude IJssel. Gedeputeerde Staten leggen het besluit en VKA ter bespreking en oordeel voor aan Provinciale Staten.Benodigde financiering moet nog komen
De verkenning laat zien dat de verwachte kosten zijn gedaald. Deze liggen tussen de € 91 en € 133 miljoen. Dit was € 107 tot € 168 miljoen. De provincie Gelderland heeft tot nu toe € 30 miljoen gereserveerd. Jan van der Meer gedeputeerde ov: “We rekenen erop dat dit nieuwe Kabinet ook het belang van het oostelijk deel van haar spoorwegnet ziet. Dit jaar hopen we afspraken te kunnen maken met het Rijk over de financiering van de planfase.”RegioExpres nodig voor verstedelijkingsopgave Arnhem-Nijmegen en Foodvalley
De RegioExpres is het duurzame alternatief voor de dagelijkse files op de A12 en A18. De komst van de RegioExpres betekent een belangrijke verbetering in tijd en betrouwbaarheid, maar is ook nodig om de verwachte reizigersgroei in de toekomst op te kunnen vangen. Wanneer de RegioExpres niet gaat rijden, dan wordt de drukte in de treinen in de ochtendspits zo groot dat niet iedereen meer op het gewenste tijdstip met de trein kan reizen. De drukte in de treinen neemt zelfs toe tot het hoogste niveau van Nederland, zo blijkt uit de Integrale Mobiliteitsanalyse van het Rijk. De spoorlijn vormt hiermee een knelpunt voor de verstedelijkingsopgave Arnhem – Nijmegen –FoodValley. Als gevolg van de extra woningen in Arnhem-Oost en de Liemers wordt een nog grotere reizigersgroei verwacht.De Achterhoekse RegioExpres is onderdeel van het landelijke Toekomstbeeld OV, waarin onder regie van het Rijk het spoornetwerk voor 2040 wordt bepaald. In de daaruit volgende uitwerking van de A12-corridor (Randstad – Arnhem – Duitsland) is de introductie van de RegioExpres de belangrijkste ontwikkeling op het spoor in het oosten van Nederland.
RegioExpres
De spoorlijn Arnhem – Winterswijk is de ruggengraat van het openbaar vervoer in de Liemers en de Achterhoek en vormt een belangrijke toevoer voor het hoofdspoor richting Groene Metropoolregio Arnhem/Nijmegen, Food Valley en de Randstad. Het is één van de drukste regionale spoorverbindingen van Nederland. Na realisatie van het tweede spoor kan de RegioExpres één keer per uur gaan rijden. Hiermee kan een tijdswinst worden geboekt van 20 minuten.