Een historische dag voor de Achterhoek: de nieuwe N18 is geopend


Foto: Rijkswaterstaat

De nieuwe N18 is geopend. Bij Enschede zijn om 12.00 uur de hekken weggehaald. Medewerkers van Rijkswaterstaat rijden nu in een auto richting Groenlo. Elke af- en toerit die ze passeren, gaat open. Op de terugweg doen ze hetzelfde op de andere rijbaan.

We kunnen het met recht een historische dag noemen voor de Achterhoek. Na tientallen jaren praten, demonstreren en uiteindelijk de aanleg van de weg is de nieuwe N18 tussen Groenlo en Enschede eindelijk in gebruik.

Al in de jaren zeventig werd er gesproken over een nieuwe weg dwars door de Achterhoek. Pas nu, bijna 50 jaar later, ligt hij er eindelijk: een compleet nieuwe weg van 27 kilometer lang. Het Gelderse deel heeft tussen Eibergen en Groenlo twee rijbanen met elk een rijstrook. De maximumsnelheid is 100 km/uur. Kosten: 337 miljoen euro.

In Den Haag op de agenda
En die aanleg ging niet zonder slag of stoot. Eind vorige eeuw ontstonden de eerste actiegroepen. Zij wilden met name dat het onderwerp op de agenda van Den Haag kwam te staan. Zo protesteerde het ‘N18 comité’ in 1998 tegen het uitblijven van een oplossing van de knellende verkeersproblemen in Eibergen.

De weg is druk, onveilig en in met name de kern Eibergen is er veel overlast omdat de oude N18 dwars door het Achterhoekse dorp gaat. Voorzitter van het actiecomité was Wim Hilbelink. Hij woont nog steeds in Eibergen, aan de N18.


Krantenartikelen: Archief familie Hilbelink, Eibergen

In oktober 2016, net voor de start van de werkzaamheden keek Omroep Gelderland terug én vooruit met Hilbelink. ‘Het wordt stil, maar we zijn blij dat we het mee mogen maken’, zegt Hilbelink.

(de tekst loopt door onder de video)

 

Burgers voeren actie
Van ‘De kortste weg om Eibergen’ tot ‘Auto-snelweg uit dorpskernen’ tot ‘Actiecomité Nieuw N18 tracé’. De ene na de andere actiegroep stond de afgelopen twintig jaar op. Allemaal wilden ze dat hun dorp er het beste af zou komen bij de aanleg van de nieuwe N18. Iedereen wilde invloed uitoefenen op het tracé. Uiteindelijk werd het tracébesluit op 20 augustus 2013 genomen. Bijna 2 jaar later, in april 2015, werd het licht na diverse zaken bij de Raad van State op groen gezet.

Veel leed
De aanleg van de nieuwe Achterhoekse weg is voor Rijkswaterstaat een enorm groot project geweest. In totaal heeft Rijkswaterstaat met ruim 500 gezinnen en bedrijven zaken moeten doen. De ene keer moest een woning worden verkocht. De andere keer een bedrijf, of alleen een stuk grond. 


Foto: Omroep Gelderland, sloop eerste woning

Eén van hen is de familie Teesink. Die heeft tot het einde toe gevochten om hun huis, net buiten Eibergen, te behouden. Maar ook hun huis is gesloopt.

(de tekst loopt door onder de video)

 

Buurtschap Hupsel gespleten
Naast het leed van de mensen die weg moesten, is er ook leed van de mensen die juist konden blijven wonen. Ze hoeven geen afscheid te nemen van hun plek, maar krijgen de nieuwe weg nu in hun voortuin. Zoals de familie Woertman.

Als ze in de tuin zitten, kijken ze sinds een tijdje precies uit op de N18. Maar dat is niet het enige. De weg splijt het buurtschap in twee. Vroeger konden bewoners de oude N18 met de auto oversteken om naar hun overbuurman te gaan. Nu moeten ze kilometers omrijden. De  heeft namelijk geen gelijkvloerse kruisingen. Wel heeft de buurtschap een fietstunnel gekregen. 

Eigenlijk willen we een vierbaans
De werkzaamheden zijn afgerond. De hekken gaan deze woensdag van de weg en automobilisten en vrachtwagenchauffeurs kunnen ‘s middags eindelijk gebruikmaken van de weg. Over de hele lengte zal het in tijd zo’n 20 minuten schelen.

De regio is blij dat de nieuwe Twenteroute klaar is. Toch zijn ze daar alweer volop aan het lobbyen. Het liefst wil de regio een echte autosnelweg. En dat is ook wat je hoort als je inwoners spreekt. Maar daar is wederom een hele zak geld voor nodig.

 

Door: mediapartner Omroep Gelderland