WINTERSWIJK – Sorba, ontwerper en bouwer van gevels en interieurs, groeit momenteel zo hard dat het zijn èigen gevels moet gaan verbouwen. Het Winterswijkse bedrijf, dat op 6 juni zijn veertigjarig bestaan viert, gaat de bebouwde oppervlakte met de helft uitbreiden en is op zoek naar zeker vijftien nieuwe ontwerpers. Oorzaak: er wordt voor miljarden geïnvesteerd in de bouw van onder meer trein- en metrostations, met name in Groot-Brittannië. En daar zijn veel gevels en wanden voor nodig.
Het leven begint misschien niet echt bij de veertig, maar voor Sorba luidt dit jubileumjaar wel een nieuwe levensfase in. De omzet is hoger dan ooit tevoren en groeit dit jaar met liefst 40 procent richting de 25 miljoen euro. Volgend jaar komt daar nog eens 20 procent bovenop, zo verwacht algemeen directeur en medeaandeelhouder Jan Kosters. Sorba haalt momenteel veel grote opdrachten binnen voor het ontwerpen en bouwen van gevelbekleding in gebouwen en openbaarvervoer-stations. Grote opdrachtgevers en
Foto: Jan Kosters (links) en Eric Hogeboom, directie van Sorba, voor een proefopstelling van het Londense metrostation Farringdon Station in de fabriek in Winterswijk
bouwers doen graag zaken met het Achterhoekse bedrijf, omdat Sorba niet alleen maar gevels tekent en bouwt, maar ook het projectmanagement voor zijn rekening neemt, dat wil zeggen onderaannemers aanstuurt en budget en tijdsplanning bewaakt. “Onze grote kracht schuilt in de combinatie van engineering en projectmanagement”, weet Kosters. Sorba heeft op die manier al veel prestigieuze projecten neergezet, zoals het dak van het nieuwe ov-station Arnhem, het Eye-filmmuseum in Amsterdam en Beeld en Geluid in Hilversum.
Londense metro
De laatste jaren vliegen de managers van Sorba bijna continu heen en weer op Londen, waar al zo’n tien metrostations zijn voorzien van wandbeplatingen. De meeste van de dagelijks drie miljoen Londenaren die de ondergrondse gebruiken, komen zo wel langs een stukje Winterswijks vakmanschap. De investeringen in de London Underground lopen letterlijk als een trein, want alleen al met de aanleg van een van de twee nieuwe metrolijnen is nu 27 miljard pond gemoeid. Daar zitten bijzondere en complexe klussen bij voor Sorba, zoals het 3D-glasvezelversterkte beton voor de gebogen gangen in Farringdon Station. Ook maakt Sorba nu samen met plaatsgenoot Pentair Fairbanks Nijhuis zuilen met een bronzen ‘huid’, een staaltje van innovatieve samenwerking tussen twee Winterswijkse bedrijven.
Sorba heeft zich daarmee in veertig jaar enorm ontwikkeld. Het begon in 1977 met stalen omkastingen voor verwarmingsradiatoren. Langzaamaan kwamen daar andere producten bij, zoals binnenwanden en liftbeplatingen en gingen ze van de ‘binnenkleding’ naar de ‘buitenjassen’ van gebouwen. Sorba is nu actief in de Benelux, Engeland en Duitsland en heeft eigen verkoopvestigingen in die laatste twee landen. In Slowakije is zelfs een tekenbureau van zeven man continu aan het werk voor het Winterswijkse bedrijf. Behalve dat er meer toepassingen zijn bijgekomen, is Sorba ook omhooggeklommen in de bouwkolom. Commercieel directeur/medeaandeelhouder Eric Hogeboom: “Eerst waren we onderaannemer van de onderaannemer, nu sturen we zelf een hele reeks specialisten op de bouw aan. Dat is mooi, maar ook uitdagend en verantwoordelijk werk en je moet constant scherp blijven. Want je bent maar zo goed als je laatste project”.
Maar juist omdat Sorba dit soort ingewikkelde klussen aan kan, is het de concurrentie vaak voor en kan het bedrijf – ondanks Brexit en de voor Engelsen dure euro – ook toeslaan in Engeland. Kosters: “We werken hier met 75 procent hbo-geschoolden, meestal bouwers en werktuigbouwers en je merkt dat afwisseling en nieuwe ontwikkelingen hen erg aanspreken. Ze kunnen zo hun eigen grenzen steeds verleggen. Wat wij als directie doen, is hen faciliteren en motiveren en ze verder vrij laten. We werken dus niet met functie-omschrijvingen. Weet u, een functie-omschrijving vertelt vooral wat iemand niét mag doen.”
Nieuwbouw
Sorba hoopt nog voor de bouwvak te kunnen beginnen met de nieuwbouw, waarvoor de vergunningaanvraag nu loopt. Het bestaande pand wordt verbouwd voor de inrichting van vijftien nieuwe kantoorplekken en er komt naast de 5000 vierkante meter bebouwde oppervlakte een nieuwe hal van 2300 meter voor productie en opslag. Daarvoor is grond van buurman Rova aangekocht. Met de bouw en aanschaf van nieuwe machines is een bedrag van bijna 2 miljoen euro gemoeid. Sorba doet de bouw in eigen beheer (“dat spreekt voor zich’), bouwbedrijf Te Selle tekent voor het aannemerswerk. Als de klus eind dit jaar klaar is, kan het bedrijf weer zeker drie jaar vooruit. De werkgelegenheid zal dan in fasen worden uitgebreid van nu 75 naar circa 100 mensen.
Fietsenstalling van de toekomst
Sorba werkt momenteel aan twee bijzondere, innovatieve projecten. In samenwerking met ingenieursbureau Movares wordt een nieuw fietsenstallingconcept ontwikkeld voor treinstations. Zo’n gebouw moet uit verschillende modules opgebouwd worden, zodat het afwisselend voor meerdere functies kan worden benut, zoals vergaderruimte, horeca e.d. Daarom moet een combinatie van materialen het gebouw laten meeademen met de verschillende functies. Een werktuigbouwkundige werkt hiervoor inmiddels bij Sorba aan een afstudeeropdracht.
Met Solliance, een onderzoeksbedrijf op de hightech-campus in Eindhoven, wordt gebroed op de toepassing van dunnefilm-zonnecellen op gevels. “Daarmee kunnen gevelwanden duurzamer worden”, aldus Kosters. “De trend is dat alles energieneutraal moet worden. Zelf denken we nu ook aan zonnepanelen op ons dak”.