Staatssecretaris: scholen kunnen Technieklokaal zelf redden

skillsWINTERSWIJK –  Scholen hoeven niet bang te zijn dat Technieklokaal Skills in Winterswijk verdwijnt. Het onderwijs kan het voortbestaan van het opleidingslokaal zelf veiligstellen door er gebruik van te blijven maken en ervoor te betalen vanuit extra onderwijsgeld voor techniek. Dat blijkt uit de antwoorden van staatssecretaris Sander Dekker van onderwijs op Kamervragen van de parlementariërs Straus en Veldman.
De twee Kamerleden toonden zich in december bezorgd over het voortbestaan van het lokaal in het Gerrit Komrijcollege, waarin basisscholieren van de groepen 7 en 8 techniekles en -praktijk krijgen. Skills zelf kwam kort daarvoor met een noodkreet toen bekend werd dat de overheid de regeling waaruit het project gefinancierd werd, fors afgebouwd zou worden.
Dekker antwoordt nu dat de bijdrage die scholen via het Platform Bèta Techniek ontvangen, “is bedoeld als een tijdelijke extra impuls op weg naar een structurele borging van wetenschap en technologie in het onderwijs.” Om scholen daarin te ondersteunen worden volgens hem meerdere routes ingezet zoals het stimuleringsprogramma, het bevorderen van samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, het realiseren van een nieuwe leerlijn en extra middelen via de zogeheten prestatiebox. Scholen mogen zelf bepalen hoe ze dat geld inzetten, aldus de bewindsman.

“Het Technieklokaal kan daar zeker een rol spelen, maar ook op andere manieren kunnen scholen hun opdracht gestalte geven. Mochten de scholen gebruik willen maken van het Technieklokaal, dan kan dat. Er is dus sprake van een vraagfinanciering vanuit scholen en schoolbesturen”, schrijft Dekker. Het is dus volgens hem aan de scholen om de keuze te maken om lessen te blijven afnemen bij het Technieklokaal. “De rijksoverheid geeft geen individuele bijdragen aan ondersteunende organisaties, dit loopt via scholen zelf.”

 Bekijk de antwoorden van Dekker op de Kamervragen op:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2016Z24179&did=2017D02731