(door Jan Ruesink)
WINTERSWIJK – Vakbond FNV Transport en Logistiek heeft vrijdagmiddag actiegevoerd bij transportbedrijf HSF aan de Misterweg tegen een proef met iris-camera’s in de cabine van de truckers. De geplaatste apparatuur is bedoeld voor het verbeteren van de veiligheid en geeft een alarm af als de chauffeur drie seconden lang niet op de weg kijkt. Maar volgens de vakbond werken de camera’s juist averechts en voelen de truckers zich bespied en afgeleid door nog meer apparatuur in de cabine. HSF is een van de ongeveer dertig transportbedrijven die meedoen aan de proef van verzekeraar TVM. Ongeveer 75 chauffeurs hebben volgens de bond al zo’n ‘eyetracking’-systeem in de cabine. De ondernemingsraad van HSF heeft volgens de vakbond toestemming gegeven voor de camera’s op voorwaarde dat chauffeurs de plaatsing goed vinden, “maar die staan natuurlijk wel onder druk van de baas”, aldus bestuurder Hans Teunissen. “Want 99 procent van de chauffeurs die wij spreken, wil dit echt niet”. Gistermiddag verzamelde de bond handtekeningen van aan- en afrijdende chauffeurs, die straks aan TVM worden aangeboden om de definitieve invoering van de camera’s tegen te houden.
HSF is niet het eerste bedrijf waar de FNV actie voerde tegen de proef. Volgens vakbondsbestuurder Egon Groen is de petitie inmiddels getekend door 1.000 chauffeurs die werken bij transportbedrijven die meedoen aan de proef.
Onderzoek heeft volgens de bond aangetoond dat vermoeidheid en
afleiding belangrijke oorzaken zijn van ongevallen met vrachtwagens. Groen: ‘De verkeersveiligheid kan daarom veel beter worden aangepakt door de planningen realistischer te maken en de vaak extreem lange werkweken terug te dringen.’ Daarnaast pleit de bond voor het terughoudend omgaan met informatie versturen via de boordcomputer door transportondernemingen.
Volgens de FNV kan TVM zijn geld beter besteden aan een bewustwordingscampagne voor andere weggebruikers, die zich vaak niet realiseren welk effect hun rijgedrag kan hebben op vrachtwagens. Hierbij kan worden gedacht aan snijden, veel te laat in- en uitvoegen of geen afstand houden.
De FNV voert al ongeveer een jaar lang acties tegen de proef. Bij meerdere bedrijven die meedoen aan de pilot zijn handtekeningen van chauffeurs opgehaald. De initiatiefnemer van de proef, verzekeraar TVM, is het hartgrondig oneens met het FNV-standpunt. TVM heeft al eerder laten weten de proef juist te hebben opgezet om de veiligheid van de chauffeurs en andere verkeersdeelnemers te verbeteren en maatregelen te hebben genomen om de privacy te waarborgen. TVM-topman Arjan Bos: “TVM staat voor 100 procent achter de chauffeurs. Dat de FNV daar een ander beeld van probeert te schetsen stelt ons teleur. Wat we nu in deze proef doen is kijken hoe we chauffeurs die bij nacht en ontij op de weg zijn het beste kunnen helpen veilig thuis te komen bij hun gezin. Dankzij bijvoorbeeld de ‘eyetrackapplicatie’. Dat is geen camera zoals hier en daar wordt gesuggereerd, maar een systeem dat na drie seconden niet op het verkeer letten een signaal afgeeft. Dit is een belangrijk hulpinstrument voor de chauffeur, omdat deze vermoeidheid en afleiding herkent.”