Reisorganisatie Neckermann heeft 13.000 Nederlanders na de zomervakantie gevraag een rapportcijfer te geven aan hun vakantie. Gemiddeld scoort de vakantie een 7,8. Andorra is daarbij de koploper, daar zijn mensen het meest tevreden over hun vakantie en is het rapportcijfer een 8,7. Zwitserland scoort het laagst maar haalt nog steeds een keurige 7 als rapportcijfer. De Nederlander is dus over het algemeen zeer tevreden over de belangrijkste tijd van het jaar.
In de Top 3 staan opvallend genoeg twee kleine landen; Andorra en Kaapverdië. Oostenrijk bezet de derde plaats dat niet alleen als wintersport bestemming geliefd is bij de Nederlandse vakantiegangers. Bij de meer bekende zomer vakantiebestemmingen scoren Griekenland (8,1), Spanje (8,0) en Turkije (7,9) erg goed. Opvallend is dat ook Egypte zeer geliefd is. Met een score van 8,1 is de Rode Zee als strandbestemming weer helemaal terug.
Op de vraag waar we ons het meest aan storen tijdens de vakantie werd vaak het lawaai van de buren genoemd en de Nederlander wil ook graag altijd en overal online zijn. Dit betekent dat een goede WiFi in de hotels onontbeerlijk is geworden. En niet alleen in de lobby maar vooral ook op de kamer en liefst ook aan het zwembad. Nederlanders willen zoveel mogelijk hun vakantieplezier delen met thuisblijvers. Zij zijn actief op allerlei Social media kanalen en daarnaast beluisteren ze graag muziek, lezen een boek of kijken naar een film via een tablet. Draadloos internet wordt dus vooral gebruikt voor ontspanning en niet zozeer om te werken. Veel mensen geven aan dat ze vaak wel één keer per dag in hun mailbox kijken om niet te ver achter te raken en bij terugkomst niet een overvolle mailbox aan te treffen. Het merendeel geeft echter ook aan dat dit hun relaxte vakantiegevoel niet verstoord.
De kwaliteit van het hotel of appartement heeft ook een sterke invloed op het rapportcijfer dat Nederlanders geven aan hun vakantie. Bij Neckermann worden de accommodaties gemiddeld met een acht beoordeeld en dat heeft een sterk positief effect op de vakantiebeleving. Families die reizen met kinderen kiezen vooral voor accommodaties met veel glijbanen en liefst meerdere zwembaden waar steeds meer kindvriendelijke hotels aan voldoen. Koppels kiezen daarentegen steeds vaker voor ‘Adult only’ hotels waarbij zij de Spa & Welness faciliteiten zeer waarderen. Dit zijn niet alleen de jonge stellen maar vaak ook de ‘empty nesters’ waarvan de kinderen inmiddels uitgevlogen zijn.|
Uit het onderzoek kunnen we ook opmaken dat mensen langer in de vakantieflow blijven hangen als het mooi weer is in Nederland. Zodra de herfst is ingezet en het koud en guur wordt buiten wil men het liefst weer een volgende vakantie boeken om naar uit te kijken.