Hesselink Koffie steunt met haar koffieconcept ‘Fingerprinted’ een duurzaam waterfilter-project in Guatemala. Een deel van de koffieopbrengst gaat naar de Efico Foundation. Van de opbrengsten zijn 275 waterfilters gekocht, die de afgelopen weken zijn verdeeld onder kleine koffieboeren. Meer dan 1.800 mensen worden hierdoor voorzien van schoon water.

 

Het Fingerprinted koffieconcept is een duurzame koffielijn die bestaat uit 100% gecertificeerde Rainforest koffie met het Efico Foundation logo. Gerrit Hesselink, directeur Hesselink Koffie: “Van elke verkochte kilogram koffie gaat 25 cent naar de foundation. Door verkoop van 200 kilogram koffie kan een nieuw waterfilter worden gekocht.” Het bedrijf wil graag duidelijk laten zien wat er met het geld gebeurt. “Wij hebben daarom het waterfilterproject in Guatemala geadopteerd. De Guatemalteekse vereniging van koffievrouwen ‘Mujeres en Café Guatamala’ zorgt voor de verspreiding van de waterfilters en de voorlichting aan de bevolking. Een fantastisch project waar we met trots een bijdrage aan leveren”, aldus Hesselink.

Wereldwijd beschikken bijna 900 miljoen mensen, waarvan de helft kinderen, niet over schoon drinkwater. Ook in het onherbergzame gebied van Guatemala is dit het geval. De kleine koffieboeren, met vaak grote gezinnen, leven op het platteland en hebben geen toegang tot basisvoorzieningen en ook niet tot schoon drinkwater. Voorheen werd vervuild water gebruikt met veel ziektes tot gevolg. Door de filters is er niet alleen schoon water, ook wordt het gebruik van plastic flessen en brandhout om water te koken sterk verminderd.

Het concept ‘Fingerprinted’ is ter ere van het 125-jarig jubileum van het bedrijf in 2010 op de markt gebracht. Gerrit: “Alleen een jubileumverpakking voor de koffie sprak ons niet zo aan, dus we zijn op zoek gegaan naar een speciale koffiesamenstelling. Met Fingerprinted hebben we een duurzame koffielijn opgezet en steunen met de opbrengst gelijktijdig ontwikkelingsprojecten.” Het bedrijf werkt hierbij nauw samen met de Efico Foundation, die allerlei ontwikkelingsprojecten over de hele wereld uitvoert. De Mujeres en Café Guatemala, die zorgt voor de uitvoering van het project in Guatemala, richt zich vooral op de kansen voor vrouwen in de koffie-industrie. Het gaat dan om het verbeteren van hun kwaliteit van leven en dat van hun gezin.

 

Al ruim 125 jaar is Hesselink Koffie gevestigd in Winterwijk. Het familiebedrijf begon in 1885 als kleine kruidenierszaak en is inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerd bedrijf dat horeca en bedrijven beleverd. De zeer goede reputatie en kwaliteit hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf het predicaat van Hofleverancier mag voeren. Niet alleen de kwaliteit van koffie is voor het bedrijf belangrijk, ook een modern totaalconcept met koffieapparaten, servies en producten als melk en suiker. Onlangs is ook voor de consument een nieuw concept opgezet. In de webwinkel ‘Hespresso’ (www.hespresso.nl) kan heel eenvoudig rechtstreeks koffie en thee uit de branderij besteld worden.