Op zondag 10 december is het zover. Dan start Arriva met het rijden van bussen in Twente en treinen op de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Arriva pakt het stokje over van de huidige vervoerder Keolis. Twente-ZHO vormde de nog ontbrekende schakel voor Arriva in het oosten. Door de winst van het gebied Twente-ZHO sluiten de beide Arriva concessiegebieden Achterhoek en Vechtdallijnen naadloos op elkaar aan. De concessie Twente-ZHO mag Arriva voor de komende vijf jaar uitvoeren.
“We zijn op 6 februari van dit jaar na de definitieve gunning in sneltreinvaart gestart met de implementatie en hebben ons het hele jaar keihard ingezet om tot een soepele start te komen. We hebben er ontzettend veel zin in om zondagochtend 10 december daadwerkelijk te laten zien dat Arriva in Twente en op de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal is geland”, aldus Jieskje Hollander.
Wat staat de reiziger met Arriva te wachtenArriva biedt slimmer en groener OV in Twente. De afstemming tussen bus en trein wordt beter en het netwerk slimmer, door onder meer verbeterde aansluitingen, snellere reismogelijkheden en uitbreiding van vervoer. Arriva heeft een dienstregeling gemaakt waarin bussen beter aansluiten op de Vechtdallijnen, er is een betere spreiding van ritten, een nieuwe snelle route in Oldenzaal, de bus gaat vaker naar Glanerbrug, sneller naar Enschede-zuid, vaker naar Enschede-oost, vaker en flexibel in de avond en er zijn extra vroege treinritten op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. De 104 Volvo-bussen die voor het uitvoeren van de dienstregeling worden ingezet, zijn allemaal elektrisch.
Elektrische Volvo-bussen
De 104 bussen zijn uitgerust met de modernste snufjes. Zo zitten er camera’s in, in plaats van spiegels, oplaadpunten bij iedere zitplaats, wifi, sfeerverlichting, gescheiden afvalbakken GFT, PMD en restafval en niet te vergeten de AED (automatische extern defibrillator) in alle bussen. Verder zit er een rolstoelplank in voor de minder validen. Ook is de bus uitgerust met een speciale ‘trambel’ die door de chauffeur kan worden gebruikt om fietsers te waarschuwen dat de bus in aantocht is.Voorbereidingen elektrische busvloot
Voor Arriva is het de eerste keer dat bij een implementatie in een keer de overgang plaatsvindt naar rijden met een volledige ZE-vloot vanaf de start. Zo moesten er in korte tijd 104 elektrische bussen worden gefabriceerd en moest alle elektrische laadinfra op de vestigingen in Hengelo, Enschede, Oldenzaal, Almelo en Groenlo op tijd klaar zijn. Hiervoor is een relatief korte implementatieperiode (1 jaar) beschikbaar. Er wordt door onze leverancier Volvo hard aan gewerkt om alles tijdig gerealiseerd te hebben. De verwachting voor nu is dat er begin januari volledig ZE wordt gereden.Treinen Oldenzaal–Hengelo–Zutphen: extra vroege ritten
De treindienstdienstregeling is grotendeels ongewijzigd. Wel gaat de eerste trein van Hengelo naar Zutphen al een half uur vroeger (aankomst Zutphen 6:23 uur) en gaat de eerste trein uit Zutphen naar Hengelo ook een half uur eerder (vertrek uit Zutphen 5:36 uur). Daarmee worden niet alleen Hengelo, maar ook Enschede, Zutphen en Lochem een half uur eerder bereikbaar. Sommige treinritten uit Oldenzaal vertrekken vanaf een nieuw perron, deze ligt naast het bestaande perron. De treinen Oldenzaal–Hengelo wijken uit naar dit spoor als de intercity Berlijn–Amsterdam passeert.Treindienstregeling Zutphen Hengelo Oldenzaal (ZHO)
Om in een goede start te voorzien op de treinlijn ZHO zet Arriva alles op alles om vanaf 10 december tot de kerstvakantie de volledige dienstregeling te rijden op de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Aangezien slechts de helft van het aantal aan deze lijn toebedeelde machinisten van Keolis overkomt naar Arriva is dit een flinke puzzel. Vanaf de kerstvakantie gaat Arriva tijdelijk terug naar het rijden van 1 x per uur in plaats van een half uur dienstregeling. In de 2 weken kerstvakantie rijdt Arriva op alle dagen en buiten de ochtendspitsuren 1x per uur. In de ochtendspitsuren tussen ca. 7:00 en 9:00 wordt wel 2x per uur gereden. Bovendien rijden alle ritten tot en met de avondspits op maximale lengte. Het doel is om na de kerstperiode zo spoedig mogelijk weer op te schalen naar een volledige dienstregeling. Vanaf medio februari heeft Arriva voldoende machinisten paraat om te worden ingezet.Blauwnet en RRReis
De 9 treinen van Arriva op het traject Zutphen–Hengelo–Oldenzaal rijden onder de merknaam Blauwnet. De treinen zijn herkenbaar aan het Blauwnet-logo en de witte en blauwe kleuren. De Vechtdallijnen van Zwolle naar Emmen, Hardenberg-Almelo die Arriva ook rijdt, vallen ook onder Blauwnet. Ook de treinlijnen Zwolle–Enschede en Zwolle–Kampen (gereden door Keolis) vallen onder Blauwnet.De 104 bussen van Arriva in Twente rijden onder de merknaam RRReis. Herkenbaar aan het RRReis logo en de witte kleur met groene, paarse en blauwe cirkels erop. Alle bussen in de provincies Overijssel en Gelderland rijden in de toekomst onder deze merknaam. Dit is voorgeschreven door beide provincies. Ook rijden er in Twente 17 buurtbussen. Deze zijn te herkennen als buurtRRReis en flexRRReis.
Twentse Ros
Inderdaad, de bussen zijn wit en niet rood met een Twents ros, zoals dat eerst nog het geval was in Twente. Alle nieuwe bussen zijn volgens de voorschriften van de provincie uitgevoerd in de RRReis-huisstijl. Om het gemis van het Twentse ros te compenseren en toch terug te laten komen, is een creatieve oplossing bedacht. Twaalf studenten van de afdeling Grafische vormgeving van het ROC van Twente kregen de opdracht om in de RRReis-kleuren een kunstuiting te maken waarin het ros terugkomt. En dat is goed gelukt, de 12 kunstwerken zijn allemaal terug te zien in de bus. Behalve deze ‘Twentse touch’ zit er bij de bus-ingang een sticker met de tekst ‘Mooi da’j d’r bint’en bij de uitgang ‘Good goan’. Voor Arriva is het belangrijk dat reizigers zich welkom voelen in de bus. Gratis reizen op 10 december Reizigers kunnen op 10 december, de dag van de start van Arriva in Twente, de hele dag gratis reizen in de bussen in Twente en op de treinlijn Zutphen – Hengelo – Oldenzaal. Reizigers hoeven dus niet in en uit te checken. Aanloop naar start van Arriva in Twente Tijdens de voorbereidingen voor de start in Twente, kreeg Arriva ook te maken met onvrede over dienstenpakketten, pauzes en roosters. De OR van Keolis en Arriva zijn in constructief overleg met elkaar. Samen met de medezeggenschap van zowel Arriva als Keolis is afgesproken dat er 10 december gestart wordt met de dienstenpakketten zoals Arriva die heeft gemaakt.