Sinds ruim twee jaar is hij in gebruik: de permanente busverbinding tussen Aalten en het Duitse Bocholt. Van maandag tot en met zaterdag kunnen reizigers één keer per uur gebruik maken van dit grensoverschrijdende vervoersaanbod. En vanaf 17 oktober is de dienstregeling nog verder uitgebreid: in de ochtend en in de avond zijn er extra ritten toegevoegd. Op die manier vormt de buslijn met name voor scholieren en woon-werkverkeer een echt alternatief. De uitbreiding kwam tot stand in het kader van het Memorandum Oost-Nederland – Münsterland.
Vanaf het station in Aalten vertrekt lijn C11 voortaan op weekdagen al om 5.03 uur met aankomst om 5.25 uur bij het Bustreff in Bocholt. De laatste bus vertrekt om 21.03 met aankomst om 21.25 uur. Op zaterdag start de eerste rit om 7.03 uur, het laatste vertrek uit Aalten is om 18.03 uur. De bus rijdt een keer per uur. In omgekeerde richting vertrekt de eerste rit van de C11 van maandag tot en met vrijdag om 5.35 uur bij het Bustreff in Bocholt en arriveert om 5.55 uur op het station in Aalten. De laatste bus rijdt op weekdagen om 20.35 uur. Voor de zaterdag geldt dat de eerste bus om 6.35 vertrekt, de laatste om 18.35 uur. De volledige dienstregeling is hier in te zien.
Memorandum Oost-Nederland – Münsterland
De uitbreiding van de dienstregeling kwam tot stand in het kader van het zogeheten Memorandum Oost-Nederland – Münsterland, een grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma. Daarin werken de provincies Gelderland en Overijssel, de regio’s Twente en de Achterhoek, de Stadt Münster, Kreise in het Münsterland, de Bezirksregierung Münster en de EUREGIO op vier thema’s grensoverschrijdend samen. Deze vier onderwerpen zijn onderwijs, arbeidsmarkt, economie en mobiliteit. Een aantal weken terug hebben we als financierende overheden het gebruik van de lijn besproken en we hebben geconstateerd dat de lijn inmiddels voldoende wordt gebruikt om deze voort te zetten.
Succesvolle proef
Van december 2017 tot april 2018 reedt er bij wijze van proef al een bus tussen Aalten en Bocholt. Die bleek een succes te zijn: er waren doordeweeks gemiddeld negentig reizigers per dag en 97 procent van alle passagiers gaf de lijn een positieve beoordeling. Daarom werd besloten een permanente verbinding op te zetten. Een aantal weken geleden bespraken de financierende overheden het gebruik van de lijn en is geconstateerd dat de lijn inmiddels voldoende wordt gebruikt om deze voort te zetten.