Op 1 juni start de Maand van het Kalf, een maand vol aandacht voor zuivel van boerderijen waar de kalveren bij hun moeder mogen drinken. Boeren, winkels en NGO’s werken hierin samen. Kalf bij Koe heeft het afgelopen jaar een grote vlucht gemaakt: sinds oktober 2022 is #kalfbijkoe zuivel voor het eerst landelijk te koop in de supermarkt en biospeciaalzaak en de verkoop zal einde jaar richting de miljoen liter gaan. Maar er is meer werk te doen, nog steeds houden slechts 25 van de 15.000 melkveehouders kalveren langere tijd bij de koe. Met de ingang van de vernieuwde Wet Dieren in 2024, komt er steeds meer aandacht voor het onderwerp. De hele maand juni staat daarom in het teken van kennisdeling onder boeren, voorlichting voor consumenten via een tven radio campagne en Open Dagen voor consumenten in het hele land.

Vanaf 2 juni zijn er verspreid door het land 9 open middagen voor consumenten. Zeven boeren organiseren een ochtend voor melkveehouders die interesse hebben om meer te horen.

De meeste kalfjes in Nederland worden direct bij de moeder weggehaald en worden vetgemest in de kalverhouderij waarna ze als kalfsvlees worden geëxporteerd. Nederlanders eten weinig kalfsvlees en velen van hen zijn zich niet bewust dat zuivel en kalfjes onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Bij boeren is de kennis om kalveren bij de koe te houden nagenoeg verdwenen. De campagne Kalfjes bij de Koe is een campagne van Caring Farmers op initiatief van twee melkveehouders en wordt ondersteund door het ministerie van LNV, Reroot the Dutch Foodsystem en het Animal Welfare Fund.