Gaat 112 bellen niet? Gebruik de 112NL app. Iedereen kan de 112NL app gebruiken in noodgevallen. De app is handig voor mensen die moeite hebben met horen of praten. De app heeft namelijk een chatfunctie.
Bij bijvoorbeeld een ongeluk of brand bellen mensen 112. Maar dat gaat moeilijker als u doof bent of moeilijk praat. Dan kunt u vanaf nu de 112NL app gebruiken. Medewerkers van de meldkamer starten een chatgesprek als zij merken dat praten lastig gaat. Of als u dit bij het instellen van de app heeft aangegeven. Ook kan de chatfunctie het gesprek vertalen in uw taal. De 112NL app is handig voor iedereen.
Het downloaden en instellen van de 112NL app is heel eenvoudig. De gebruiker stelt bijvoorbeeld in dat geen Nederlands spreekt of slechthorend is. Als er een noodgeval is, legt u via de app contact met 112. Dit doet u door op ‘bel 112’ te drukken. Vervolgens kan de meldkamer zien dat u ingesteld hebt dat u moeite heeft met spreken of horen. De meldkamer start dan een chat. Ook zien zij uw locatie op dat moment. Zo kan de medewerker van de meldkamer u snel helpen. En wordt de juiste hulp ingeschakeld.
In de Google Play Store en Apple App Store kunt u de 112NL app downloaden.