De eerste van de serie van tien Arriva waterstofbussen is deze week in de Achterhoek gearriveerd! De spiksplinternieuwe bus kwam vanuit de fabriek Solaris Bus & Coach op een dieplader aan bij de stalling aan de Industriestraat in Doetinchem. De komende periode worden de andere nieuwe waterstofbussen uit Polen verwacht. Vanaf december rijden ze mee in de nieuwe dienstregeling. Tot die tijd worden chauffeurs geïnstrueerd om straks met de bussen te kunnen rijden en techneuten van de afdeling Asset Management in Doetinchem leren hoe ze moeten sleutelen aan de waterstofbussen. Samen met provincie Gelderland zet Arriva hiermee een grote stap naar een CO2-neutrale toekomst.
Nieuwe snufjes
Een klein tipje van de sluier; de waterstofbus heeft in tegenstelling tot de reguliere bussen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland geen buitenspiegels maar camera’s. Verder is ie muisstil tijdens het rijden en er komen vanzelfsprekend geen uitlaatgassen vrij want er komt water uit de uitlaat. Verder zit er een zogeheten mobileye (elektronische dodehoekspiegel) op en loopt de vloer gewoon door (dus zonder traptrede).
Hoe werkt een waterstofbus
De nieuwe waterstofbussen worden geproduceerd door Solaris Bus en Coach. De stille en volledig emissievrije waterstofbussen worden aangedreven met energie die wordt geproduceerd in brandstofcellen. De enige bijproducten van de reactie die daarin plaatsvindt, zijn warmte en stoom. Het elektrisch vermogen dat vrijkomt tijdens het proces van omgekeerde elektrolyse, wordt overgebracht naar de aandrijflijn, bestaande uit een as met elektromotoren. Elke bus wordt uitgerust met een extra opslagruimte voor elektrische energie, de Solaris High Power-batterij. De waterstof die nodig is om de Urbino12-waterstofbus aan te drijven, wordt opgeslagen in tanks met een totaalvolume van 1560 liter, gemonteerd op het dak van de bus.
Comfort voor de reiziger
De waterstofbus heeft 37 zitplaatsen (met staanplaatsen geschikt voor 85 personen). De bussen zijn van alle gemakken voorzien zoals USB-oplaadpunten, airconditioning en een modern passagiersinformatiesysteem. Verder is de bus uitgerust met CCTV-camera’s. Voor mensen met beperkte mobiliteit is een rolstoelplaats ingericht en kan gebruik worden gemaakt van een rijplank om de bus in te rijden.
Comfort en gemak voor de chauffeur
Een stoel met klimaatregeling en een elektrisch verwarmde voorruit zorgen voor veel comfort voor de chauffeur. Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid maakt de chauffeur gebruik van allerlei automatische rijhulpsystemen. Zo werkt de chauffeur met camera’s in plaats van zijspiegels en met het zogeheten ‘Mobileye Shield’. Dat is een systeem van intelligente camera’s die de directe omgeving van het voertuig bewaken, waardoor er minder kans is op botsingen met voetgangers of fietsers. Chauffeurs worden gewaarschuwd voor mogelijke gevaren met geluids- en visuele signalen.
100.000 kilometer per jaar op waterstof
Voor Arriva Nederland is het rijden op waterstof een primeur. Door de inzet in het reguliere streekvervoer gaat Arriva met deze bussen een recordaantal kilometers afleggen. Het is vanuit het project JIVE een voorwaarde dat in de periode december 2021 tot december 2024 elke waterstofbus per jaar minimaal 50.000 kilometer rijdt. Arriva en provincie Gelderland streven er echter naar om het dubbele aantal van 100.000 kilometer per jaar te realiseren.
Waterstofvulpunt in Doetinchem
Arriva spant zich met steun van de provincie in voor de realisatie van een waterstofvulpunt per december 2021. Bij Kuster Energy aan de Braamtseweg in Doetinchem wordt momenteel gebouwd aan het waterstoftankstation dat openbaar toegankelijk is.
Europese subsidie voor tien waterstofbussen
Eind vorig jaar maakte het college van Gedeputeerde Staten van Gelderland bekend dat ze meedoet aan het Europese programma JIVE, waarin het stimuleren van emissieloos openbaar vervoer centraal staat. De tien waterstofbussen gaan dieselbussen vervangen en gezamenlijk meer dan 1 miljoen kilometer per jaar rijden. Daarmee wordt met Europese subsidie een impuls gegeven aan de vergroening van de mobiliteit, de productie van groene waterstof en de realisatie van de waterstofinfrastructuur. De totale geraamde maximale meerkosten voor de 10 bussen zijn voor 4 jaar 6,4 miljoen euro. Provincie, Europa en Arriva investeren hier gezamenlijk in. Daarnaast wordt er nog een bijdrage gevraagd aan het Rijk. Waterstof kan in de toekomst een toepassing worden voor mobiliteit als het op grote schaal beschikbaar komt.
Project JIVE
JIVE staat voor Joint Initiative for Hydrogen Vehicles Across Europe. Dit is een Europees project. Doel is het stimuleren van het gebruik van waterstofbussen in het openbaar vervoer. Dit door een subsidie beschikbaar te stellen van €148.000,– per bus. In heel Europa gaat het om subsidie voor 152 bussen in 14 Europese regio’s. Deelnemers aan JIVE worden opgenomen als participant in de GRANT AGREEMENT. Al eerder hebben de provincies Zuid-Holland en OV-Bureau Groningen-Drenthe besloten deel te nemen aan het project JIVE.