In de Achterhoek hebben de acht gemeenten de handen ineengeslagen voor de gezamenlijke inkoop van Jeugdhulp, Wmo en Wonen. De huidige overeenkomsten met zorgaanbieders verlopen eind 2025. Om ervoor te zorgen dat inwoners ook na 1 januari 2026 de nodige hulp en ondersteuning blijven ontvangen, wordt er in de komende periode een nieuwe aanbesteding georganiseerd.

De gemeenten richten zich op zes belangrijke aspecten van de zorg voor inwoners in de Achterhoek: ambulante jeugdhulp, jeugdhulp met verblijf, crisis jeugdhulp, Wmo-begeleiding, Wonen en Wonen gericht op zelfstandigheid. Zij beschouwen deze nieuwe inkoop als een kans om de hulp en ondersteuning verder te optimaliseren.

Bij de voorbereidingen van deze aanbesteding zijn zorgaanbieders nauw betrokken geweest. Tijdens verschillende bijeenkomsten, ook wel marktconsultaties genoemd, konden aanbieders hun input geven over de nieuwe inkoop, de productomschrijvingen, programma’s van eisen en zelfs de tarifering. Op deze manier willen de gemeenten goed inspelen op de behoeften en wensen van zowel aanbieders als hun cliënten. Ook consulenten van gemeenten en sociale raden zijn actief betrokken bij het proces.

De nieuwe inkoop zal ervoor zorgen dat er in heel de Achterhoek voldoende hulp en ondersteuning beschikbaar is. Op dit moment varieert de beschikbaarheid, vooral aan de randen van de regio. Daarnaast anticiperen de Achterhoekse gemeenten op aanstaande wetswijzigingen in de jeugdhulp, die regionale inkoop van specialistische jeugdhulp zal vereisen. Met deze nieuwe inkoop geven de gemeenten al invulling aan deze verandering.

De aanbestedingsprocedure start met de publicatie van de aanbestedingsdocumenten, die eind november beschikbaar komen. In het voorjaar van 2025 zal bekend worden gemaakt welke zorgaanbieders vanaf 2026 de benodigde hulp en ondersteuning zullen bieden. Voor de inwoners die gebruikmaken van deze zorg wordt er een uitgebreide overgangsregeling getroffen, zodat de meeste cliënten hun traject bij de huidige zorgaanbieder kunnen voortzetten.