Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt haar zorgen uit over de geplande bezuinigingen van het kabinet op verkeersveiligheid. Hoewel de bezuinigingen deel uitmaken van bredere algemene besparingen, waarschuwt VVN dat het verminderen van investeringen in verkeersveiligheid een onverstandige en contraproductieve stap is. De reeds gestelde ambitie om het aantal verkeersslachtoffers te halveren in 2030 wordt zo onhaalbaar. Daarom doet VVN een oproep aan de politiek om meer te investeren in verkeersveiligheid en om ten minste de eerder aangekondigde bezuinigingen op dit gebied terug te draaien.
Kabinet zet verkeersveiligheid en economie op het spel
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verloren in 2023 maar liefst 684 mensen hun leven in het verkeer, terwijl duizenden anderen ernstig gewond raakten (SWOV: schatting 8300 in 2022). Ondanks deze cijfers kiest het kabinet ervoor om verkeersveiligheid mee te nemen in de algemene bezuinigingen. Hierdoor neemt het kabinet een kortetermijnbesluit dat op de lange termijn juist meer geld gaat kosten. “Het is onbegrijpelijk dat er juist nu op verkeersveiligheid wordt bezuinigd,” zegt Hans Gilissen, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland. “Met honderden verkeersdoden per jaar en duizenden zwaargewonden is het duidelijk dat er méér investeringen nodig zijn, niet minder. De bezuinigingen vormen een ernstig risico voor het behalen van de verkeersveiligheidsdoelstellingen. Dit schaadt niet alleen de veiligheid van weggebruikers, maar is ook economisch onverstandig.”
Investeren in verkeersveiligheid is winstgevend én levensreddend
Het belang van voortdurende aandacht voor verkeersveiligheid kan niet genoeg worden benadrukt, vooral nu het verkeer steeds drukker en complexer wordt. Recent onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) toont aan dat zonder extra maatregelen en investeringen het aantal verkeersslachtoffers niet zal afnemen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) benadrukt ook de enorme maatschappelijke kosten van verkeersongevallen, die jaarlijks een last van 33 miljard euro vormen voor de samenleving. Investeren in verkeersveiligheid blijkt juist erg kosteneffectief. “Bezuinigingen op verkeersveiligheid besparen geen geld, ze kosten juist meer,” benadrukt Evert-Jan Hulshof Hulshof, directeur van Veilig Verkeer Nederland. “Elke euro die we investeren in verkeersveiligheid, levert anderhalf tot twee keer zoveel op. Het is dus niet alleen essentieel voor de veiligheid van mensen, maar ook financieel verstandig.”
Risicogestuurde aanpak vereist juist meer investeringen
Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) legt de nadruk op een risicogestuurde aanpak, waarbij maatregelen gericht zijn op de meest risicovolle situaties en locaties. Dit vereist gedegen investeringen in infrastructuur en educatie om gevaarlijke verkeerssituaties effectief aan te pakken. In plaats van de benodigde investeringen, kiest het kabinet voor een forse verlaging van het budget. “Zonder voldoende middelen kunnen we deze risicogestuurde aanpak niet uitvoeren,” zegt Hans Gilissen. “Dit is juist het moment om door te pakken met gerichte investeringen in verkeersveiligheid en de opwaartse trend in het aantal verkeersslachtoffers te keren.”
Doelgroepgerichte aanpak blijft cruciaal
Een effectieve aanpak van verkeersveiligheid vereist gerichte strategieën en interventies voor verschillende risicogroepen. Veilig Verkeer Nederland voert diverse campagnes om de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals basisschoolleerlingen en 50-plussers, te verbeteren. Zo start volgende week een nieuwe campagne gericht op een veilige schoolomgeving. Daarnaast speelt jongerenorganisatie TeamAlert een belangrijke rol met haar initiatieven, waaronder de campagne ‘Rij drugsvrij’, die jongeren bewustmaakt van de risico’s van rijden onder invloed van drugs. Deze campagnes zijn specifiek gericht op het bevorderen van veilig gedrag onder jongeren. Jongerenorganisatie TeamAlert speelt ook een cruciale rol met hun initiatieven, waaronder de campagne ‘Rij drugsvrij’, die jongeren bewustmaakt van de risico’s van rijden onder invloed van drugs. Deze campagnes zijn specifiek ontworpen om veilig gedrag onder jongeren te bevorderen. “We werken samen met TeamAlert en andere partners hard aan het terugdringen van verkeersslachtoffers. Onze campagnes zijn gericht op het activeren van mensen en hen aansporen om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor verkeersveiligheid,” zegt Hulshof. “Van ouders die veilige schoolroutes voor hun kinderen willen tot 50-plussers die bewuster omgaan met hun eigen verkeersgedrag. Deze inspanningen zijn essentieel, maar zonder voldoende middelen kunnen we onze doelen niet bereiken.”
Tijd om te handelen: voorkom dat het aantal verkeersslachtoffers blijft stijgen!
Het kabinet heeft zichzelf tot doel gesteld elk verkeersslachtoffer te voorkomen, maar dit vraagt om gerichte acties, zoals betere infrastructuur, veiligere voertuigen en het bevorderen van veilig verkeersgedrag, zoals vastgelegd in het SPV. Dit alles vereist juist méér investeringen, niet minder. Hans Gilissen: “We roepen het kabinet op om verkeersveiligheid als prioriteit te blijven zien en de noodzakelijke financiële middelen te verschaffen om levensreddende maatregelen voort te zetten. Zonder extra financiële middelen blijft de ambitie om het aantal verkeersslachtoffers in 2030 te halveren, ver buiten bereik.”