Vanaf 1 januari 2025 zal Snoeck-Huiskamp Autoschade aan het Technopark in Winterswijk haar deuren sluiten. Daarmee komt er een eind aan het bedrijf dat Max Snoeck in 1981 startte en Huib Legters in 2017 voortzette. Huib: “Stoppen klinkt groot; we voegen ons bij ons zusterbedrijf Huiskamp Carrosseriefabriek om ons te focussen op iets dat letterlijk en figuurlijk heel dichtbij ons ligt: rouwauto’s.”
In 2000 verhuisde rouwautofabrikant Huiskamp Carrosseriefabriek van de Winterswijkse Goudvinkenstraat – waar nu het Gemeentekantoor staat – naar het Technopark. In een vleugel van het splinternieuwe pand vestigde Max Snoeck zich met zijn autoschadeherstelbedrijf. Huiskamp Carrosseriefabriek werd mede-eigenaar van het bedrijf dat de naam Snoeck-Huiskamp Autoschade kreeg. Huib: “Het was een win-winsituatie. Aan de Goudvinkenstraat stapten regelmatig particulieren binnen om de schade aan hun auto te laten repareren. Dat deed Huiskamp goed, maar ideaal was het niet, zo tussen de rouwauto’s. Met de komst van Snoeck, waren deze particulieren in goede handen en kon ook Max zijn mooie bedrijf verder doorontwikkelen. Dat werd een groot succes.”
Intensieve samenwerking
Door de jaren heen werd de samenwerking tussen de schadeherstellers en rouwautobouwers veel meer dan dat. De directie raakte bevriend, de kantine werd gedeeld, personeelsfeestjes samen gevierd, kennis, opdrachten, materiaal en materieel werden regelmatig uitgewisseld en collega’s stonden altijd voor elkaar klaar. Een synergie die zich eind 2016 doorontwikkelde toen Max Snoeck met pensioen ging en Huib Legters het stokje overnam. Hij vertelt: “Ik ben er trots op dat we het bedrijf dat Max had neergezet mochten doorontwikkelen en dat we in al die jaren ontzettend veel mensen hebben kunnen helpen. Met de reparatie, maar ook met al het papierwerk dat er bij een schade komt kijken. Die persoonlijke service en hoge kwaliteit van herstel is wel echt onze kracht, bleek jarenlang ook uit de beoordelingskaartjes die we van klanten terugkregen.”
Op haar Facebookpagina maakte het bedrijf onlangs bekend te stoppen op haar hoogtepunt. Want het bedrijf stopt juist op het moment dat het beter draait dan ooit. Huib: “Ja. Dat is moeilijk. We hebben met het hele team zó hard gewerkt om te komen waar we nu zijn. En dan stoppen we. Dat is voor ons team, voor Max en ook voor mij wel even slikken. Het is een levenswerk van zó veel mensen.” Maar waarom dan deze keuze? Huib: “De autoschadeherstelmarkt is een mooie, maar moeilijke markt. We werken keihard volgens de strikte regels van verzekeraars, BOVAG en andere instanties. Hoewel het nu nog niet te merken is, is de verwachting dat het aantal autoschades in de toekomst kleiner zal worden. Tegelijkertijd is de nichemarkt van Huiskamp er juist één vol ontwikkelingsruimte, vrijheid en kansen. En dat is ook niet raar. Nederland telt een stuk of 2.700 autoschadeherstelbedrijven, maar slechts één echte rouwautobouwer. Gezien de wereldwijde vraag naar de unieke rouwauto’s van Huiskamp hebben we er nu sámen voor gekozen om ons daar volledig op te focussen. Want er liggen veel kansen!”
Vanaf januari 2025 worden niet-rouwautobezitters vriendelijk doorverwezen naar collega-schadeherstellers. Huib: “Eigenlijk vanaf medio oktober 2024 al. Tot ongeveer dan nemen we nieuwe schades aan, zodat we ruim de tijd hebben om ze vóór onze sluiting met de vertrouwde Snoeck-Huiskamp-kwaliteit te herstellen. Daarbij houdt iedereen natuurlijk ook de vier jaar Bovag-garantie op de gerepareerde schade.” En dan?
Hoe ziet het nieuwe jaar er voor jullie uit? Huib: “We hebben een gewéldig team. Stuk voor stuk vakmensen. Allemaal hebben we ze een plek binnen Huiskamp Carrosseriefabriek aangeboden en aangemoedigd om na te denken wat ze willen gaan doen binnen het bedrijf. Natuurlijk kunnen ze verder in autoschadeherstel, want ook rouwauto’s hebben regelmatig schade, maar ze kunnen óók de kans grijpen om iets nieuws binnen ons bedrijf te gaan doen. Met een carrosserieafdeling, plaatwerkerij, stoffeerderij, voorbewerking, spuiterij en meer zijn er volop kansen!”
En voor jou? “Hoewel mijn ouders Hans en Willi Legters beiden nog fulltime meewerken, hebben mijn broer Jaap en ik het bedrijf een tijdje geleden van hen overgenomen. Met stille trom, want we doen het al jaren met zijn vieren, dus eigenlijk veranderde de overname niet gek veel. Wel heeft die stap ons laten inzien dat we elkaar als compagnons nodig hebben. Dat we ieder onze eigen kwaliteiten hebben die elkaar goed aanvullen. Dat droeg er wel aan bij om ons niet meer ieder op ons eigen bedrijf te richten, maar sámen te gaan focussen op de volgende generatie Huiskamp Carrosseriefabriek.” Aan het pand van Huiskamp zien we momenteel ook dingen gebeuren, dat heeft ermee te maken? “Niet direct, maar het valt wel mooi samen. Een tijdje geleden werd de kelder opgeleverd waar nu de rouwauto-voorraad een plek heeft. De bouwwerkzaamheden die je nu ziet is de vervanging van de showroom door een nieuwe, grotere stoffeerderij.
Omdat Huiskamp alle auto’s op maat voor de klant bouwt, hebben we meer aan een ruimere werkplek dan aan een showroom. Daarnaast zijn er plannen voor een vernieuwde kantine en receptie. De werkplaats van Snoeck-Huiskamp autoschade die nu vrijkomt biedt volop kansen om de routing van de rouwautoproductie verder te verbeteren.” Plannen genoeg, begrijpen we. Huib: “Zeker. Hoe moeilijk ik het ook vind om Snoeck-Huiskamp Autoschade en daarmee alle klanten en relaties los te laten, vind ik het ook wel weer heel erg mooi om sámen met mijn broer, onze ouders en ons team verder te bouwen aan het familiebedrijf waarin ik opgroeide. Graag maak ik nog even van de gelegenheid gebruik om alle klanten en partners te bedanken voor het in ons gestelde vertrouwen de afgelopen jaren!”