Foto: Carlo Stevering

De acht gemeenten in de Achterhoek, samen met het Graafschap College en de lokale bibliotheken, hebben de handen ineengeslagen om de basisvaardigheden van de inwoners te verbeteren. Op woensdag 11 december werd deze samenwerking officieel bekrachtigd in de Raadszaal van de gemeente Doetinchem, met als doel jaarlijks ten minste zeshonderd inwoners te ondersteunen.

Basisvaardigheden omvatten taal-, reken- en digitale vaardigheden. Sinds 2016 werken het Graafschap College en de bibliotheken al samen om laaggeletterdheid aan te pakken en de ontwikkeling van deze vaardigheden te bevorderen. Dit gebeurt door middel van klassikale lessen (formeel leren) en cursussen gegeven door opgeleide vrijwilligers (non-formeel leren). Daarnaast zijn er activiteiten waarbij taal wordt gebruikt als middel om deel te nemen aan de samenleving (informeel leren). Tot nu toe fungeerden de gemeenten als opdrachtgevers, maar met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst komt er een verandering in die rol.

Samenwerken voor Impact

“Gemeenten, bibliotheken en het onderwijs werken voortaan gelijkwaardig samen om de basisvaardigheden te verhogen,” aldus wethouder Jorik Huizinga, die namens de Achterhoekse gemeenten zijn handtekening plaatste. “Door als netwerk samen te werken, kunnen we de krachten van alle betrokken partijen bundelen en gezamenlijk een impact maken op dit belangrijke maatschappelijke thema,” voegt Michiel Gerlagh, lid van het college van bestuur van het Graafschap College, toe. Martien Louwers ondertekende de overeenkomst namens de bibliotheken en benadrukte dat de nieuwe afspraken hen in staat stellen om meer inwoners met taalvragen te bereiken en maatwerk te bieden.

Focus op Inwoners met Nederlands als Moedertaal

De samenwerking richt zich voornamelijk op inwoners die Nederlands als moedertaal hebben en moeite hebben met basisvaardigheden. Het doel is om deze groep beter te bereiken en te helpen hun vaardigheden te verbeteren, zodat ze actiever kunnen deelnemen aan de maatschappij. Ook wordt gestreefd naar een betere doorstroom van non-formeel naar formeel onderwijs, evenals van formeel aanbod naar beroepsonderwijs, wat de positie van deelnemers op de arbeidsmarkt versterkt. De specifieke expertise van de bibliotheken, het Graafschap College en de gemeenten biedt hierin aanzienlijke meerwaarde, aangezien de gemeenten beter zicht hebben op de inwoners die ondersteuning nodig hebben, terwijl het Graafschap College en de bibliotheken de benodigde opleidingsmogelijkheden en expertise bieden.

Maatwerk en Duurzame Samenwerking

In de komende jaren zullen de samenwerkingspartners zich richten op een duurzame samenwerking met maatschappelijke organisaties en bedrijven om inwoners met beperkte basisvaardigheden te bereiken en te motiveren een traject te volgen. Er is ook een plan om beter aan te sluiten op de leerwensen van de doelgroep NT1 en om maatwerk te ontwikkelen.

Looptijd van Vier Jaar

De ondertekende samenwerkingsovereenkomst, officieel de ‘Publiek-Publieke Samenwerkingsovereenkomst’ (PPS), gaat in op 1 januari 2025 en heeft een looptijd van vier jaar, tot en met 31 december 2028. De samenwerking wordt gefinancierd vanuit de middelen die gemeenten jaarlijks ontvangen op basis van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB), waarmee zij cursussen in taal, rekenen en digitale vaardigheden voor volwassenen kunnen aanbieden.