Het college van burgemeester en wethouders wil het centrum van Winterswijk verder versterken door het winkelhart beter onder de aandacht te brengen bij potentiële investeerders, ondernemers en ontwikkelaars.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat Winterswijk het meest gevarieerde aanbod van winkels in oost-Nederland heeft. In 2013 stond Winterswijk op de 28e plek op de landelijke ranglijst van winkelcentra met het rijkste winkelaanbod.

Het grote en gevarieerde winkelaanbod is te danken aan de vele toeristen en Duitsers die de weg naar Winterswijk in toenemende mate weten te vinden. Daardoor kan Winterswijk zich meten met plaatsen van drie tot vier keer de omvang van Winterswijk (29.000 inwoners). Ook het gratis parkeren blijkt daarbij een belangrijke troefkaart te zijn.

Door de gunstige ligging aan de Duitse grens en de aantrekkingskracht op toeristen kent Winterswijk relatief weinig leegstand. Dat maakt Winterswijk tot een zeer aantrekkelijke vestigingslocatie voor ondernemers.

De gemeente Winterswijk voert al jaren een actief beleid om het winkelcentrum te versterken en wil daar nu een schepje bovenop doen. Samen met ondernemersvereniging ABH City en de stichting Winterswijk Marketing (100% Winterswijk) wordt er een presentatie gemaakt van de projecten in het centrum om potentiële investeerders, ondernemers en ontwikkelaars te interesseren om te investeren in het winkelhart. Voorbeeld hiervan is de herontwikkeling van Het Weurden.

“Winterswijk biedt volop commerciële kansen en dat zouden meer ondernemers moeten weten”, zegt wethouder Ilse Saris. “Om het centrum verder te ontwikkelen hebben we een goede presentatie van de actuele projecten in het centrum nodig. Daarmee kunnen we de boer op om Winterswijk bij ondernemers en investeerders onder de aandacht te brengen.”

Voor de presentatie worden de gegevens over de detailhandelsstructuur en de bezoekers via een onderzoek in kaart gebracht. Daarbij werkt de gemeente samen met ondernemers­vereniging ABH City voor het verzamelen van klantervaringen (testimonials) en met stichting Winterswijk Marketing voor de communicatie.