Zeer regelmatig zijn inwoners van Noord- en Oost-Gelderland het slachtoffer van een babbeltruc. De dieven weten met een smoesje het huis binnen te komen en een handlanger steelt ondertussen waardevolle spullen. Ook telefonische babbeltrucs zorgen voor gedupeerden. De politie vraagt inwoners om ook zelf alert te blijven.

 

De politie blijft waarschuwen voor babbeltrucs en oplichting. Zeer regelmatig stellen
oplichters zich voor als thuiszorgmedewerkers, nieuwe buren, medewerker van een woningbouwvereniging of een medewerker van een energiebedrijf. Ook worden er de nodige mensen tijdens een telefoontje met een zogenaamde bankmedewerker gedupeerd. De pinpasgegevens en de pincode worden losgepeuterd en weg is je geld. Het lijkt allemaal echt en niet iedereen is verdacht, maar toch is het belangrijk goed op te passen.

Ouderen

Vaak zijn oudere mensen het slachtoffer van deze praktijken. De dief geeft zich uit als een medewerker van de thuiszorg, monteur, reparateur of iemand die helpt met de belastingformulieren invullen. Wat ook voorkomt is dat de verdachte doet alsof hij/zij een bankmedewerker is met een nieuw bankpasje voor de betreffende bewoner. Slachtoffers geven dan hun bankpasje en soms zelfs hun pincode mee. Soms komt een onbekende met de melding dat er een gaslek is. Hij stelt vervolgens voor om uw sieraden in veiligheid te brengen, waarna ‘de vogel’ met sieraden en al gevlogen is.

Tips

De politie vraagt mensen om zelf alert te zijn en niet zomaar een onbekende binnen te laten: ‘Wilt u iemand ergens mee helpen, laat ze dan buiten staan en sluit de buitendeur, terwijl u haalt wat u wilt. Bij meteropnemers, controleurs en onbekende medewerkers thuiszorg kunt u de legitimatie vragen. Bekijk deze goed en bel eventueel het bedrijf om te controleren of het klopt. Sluit dan wel eerst de deur. Bent u toch slachtoffer geworden van een oplichter? Onthoud goed hoe de dader eruit zag en geef dit meteen door aan de politie. Wilt u meer informatie, neem dan contact op via 0900-8844.’